login

Bezpečnostní audit

Audity bezpečnosti pozemních komunikací a Bezpečnostní inspekce pozemních komunikací patří mezi proaktivní nástroje bezpečné infrastruktury, jejichž cílem je identifikovat rizika snižující bezpečnost silničního provozu a navrhnout opatření k zamezení vzniku dopravních nehod případně nežádoucích následků těchto nehod, ještě dříve než k těmto nehodám dojde. Těmito nástroji dochází k eliminaci společenských ztrát vzniklých z dopravních nehod s následky na zdraví a životech osob. Podle platné české legislativy může Audity bezpečnosti a Bezpečnostní inspekce pozemních komunikací provádět osoba s povolením Ministerstva dopravy ČR. Toto povolení získá žadatel, jenž prokáže bezúhonnost a odbornou způsobilost úspěšným složením zkoušky. Provádění auditů bezpečnosti a bezpečnostních inspekcí pozemních komunikací zajišťuje ve společnosti Auditor bezpečnosti pozemních komunikací s patřičným povolením Ministerstva dopravy ČR.

Je systematická a nezávislá kontrola ve všech fázích přípravy projektů dopravních staveb.   Výsledkem auditu bezpečnosti pozemních komunikací je zpráva, která obsahuje zejména souhrnný popis předpokládaných dopadů stavebních, technických a provozních vlastností pozemní komunikace na bezpečnost silničního provozu při jejím užívání a návrhy na odstranění nebo snížení předpokládaných rizik, která plynou z vlastností pozemní komunikace pro účastníky silničního provozu.

Při zpracování auditu se zohlední zejména vliv okolí pozemní komunikace, vliv součástí a příslušenství pozemní komunikace a jejího připojení na ostatní pozemní komunikace a vliv charakteru provozu na pozemní komunikaci na bezpečnost provozu na této pozemní komunikaci.

Audit bezpečnosti pozemních komunikací se také provádí na hotovém díle před kolaudací a poté v rámci zkušebního provozu nově postaveného úseku pozemní komunikace.

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

10. 7. 2018

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze vozit až 48 tun nákladu, což je jeden z nejtěžších nákladů v Evropě. Státy EU dovolují na jeden kamion v průměru 42 tun. Kamiony jsou podle Ťoka jednou z hlavních příčin špatného stavu tuzemských vozovek.

Návrh už podpořila většina členů hospodářského výboru. Nyní chce ministr diskutovat s dopravci. Česmad ale návrh odmítá. Píšou to úterní Hospodářské noviny.

Dan Ťokv rozhovoru pro HN řekl, že hodlá prosadit nejen nižší maximální náklad, ale také intenzivnější kontroly na silnicích. Nyní policie prověřuje váhu kamionů namátkově, do budoucna by je mohla hlídat kontrolní síť podobná mýtným branám. Podle ministerstva dopravy mnoho kamionů nedodržuje ani současné, méně přísné váhové limity. 

„U 60 procent loni kontrolovaných nákladních vozidel se potvrdilo podezření z porušení hmotnostních limitů,“ uvedlo ministerstvo s tím, že kvůli váze policie prověřila přes 2 000 kamionů. Českem podle údajů z mýtného systému projede za týden 50 tisíc kamionů.

Pro případnou změnu zákona bude klíčovápodpora hospodářského výboru. „Většina členů výboru to podpořila,“ řekl HN Ťok. Největší zátěž pro silnice představují nákladní vozy, které jezdí pouze po Česku. Pokud dopravci zboží vyvážejí za hranice, musí dodržovat tamní pravidla a autanakládat méně. Největší problém je podle ministra dopravy s kamiony, které převážejí stavební materiály, především štěrk, písek, lomový kámen, beton a dřevo.

Dopravním firmám se návrh snížení maximální povolené hmotnosti nelíbí. Obávají se, že opatření jejich služby zdraží. Nejčastěji nejsou placeni od ujetých kilometrů, ale od přepravené tuny materiálu. Jejich zájmem je tudíž jízdní soupravu naložit co nejvíc, píše list.

 

Zmařená investice

„Rozhodně se nejedná o opatření, které by pomohlo vyřešit problém s českými silnicemi, jež jsou ve špatném stavu,“ řekl mluvčí sdružení ČesmadMartin Felix. České silnice jsou podle něj uzpůsobeny pro jízdutéměř padesátitunových nákladních vozů. 

Pro zatížení vozovky je podle něj klíčové, jak je hmotnost rozdělena na jednotlivé nápravy. Pro jednu nápravu platí v EU maximální limit deset tun. Podle Felixe dopravci v posledních letech investovali do dražších souprav s větším počtem náprav. Cílem bylo splnit zmíněný předpis EU a současně naložit co nejtěžší náklad. 

„Tato investice do dražších vozidel s větším množstvím náprav by pro nás byla v případě snížení maximální hmotnosti v podstatě zmařená,“ zdůraznil. Firmy by musely nakoupit více kamionů a najmout nové řidiče, což by jejich služby prodražilo. Zmínil také Francii, která nedávno maximální hmotnost kamionů zvýšila ze 40 na 44 tun.

 

 Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/kamiony-vaha-limity-048-/eko-doprava.aspx?c=A180710_082705_eko-doprava_fih