Bezpečnostní audit
Audity a inspekce
Audity bezpečnosti pozemních komunikací a Bezpečnostní inspekce pozemních komunikací patří mezi proaktivní nástroje bezpečné infrastruktury, jejichž cílem je identifikovat rizika snižující bezpečnost silničního provozu a navrhnout opatření k zamezení vzniku dopravních nehod případně nežádoucích následků těchto nehod, ještě dříve než k těmto nehodám dojde. Těmito nástroji dochází k eliminaci společenských ztrát vzniklých z dopravních nehod s následky na zdraví a životech osob. Podle platné české legislativy může Audity bezpečnosti a Bezpečnostní inspekce pozemních komunikací provádět osoba s povolením Ministerstva dopravy ČR. Toto povolení získá žadatel, jenž prokáže bezúhonnost a odbornou způsobilost úspěšným složením zkoušky. Provádění auditů bezpečnosti a bezpečnostních inspekcí pozemních komunikací zajišťuje ve společnosti Auditor bezpečnosti pozemních komunikací s patřičným povolením Ministerstva dopravy ČR.
Audit bezpečnosti pozemních komunikací
Je systematická a nezávislá kontrola ve všech fázích přípravy projektů dopravních staveb. Výsledkem auditu bezpečnosti pozemních komunikací je zpráva, která obsahuje zejména souhrnný popis předpokládaných dopadů stavebních, technických a provozních vlastností pozemní komunikace na bezpečnost silničního provozu při jejím užívání a návrhy na odstranění nebo snížení předpokládaných rizik, která plynou z vlastností pozemní komunikace pro účastníky silničního provozu.
Při zpracování auditu se zohlední zejména vliv okolí pozemní komunikace, vliv součástí a příslušenství pozemní komunikace a jejího připojení na ostatní pozemní komunikace a vliv charakteru provozu na pozemní komunikaci na bezpečnost provozu na této pozemní komunikaci.
Audit bezpečnosti pozemních komunikací se také provádí na hotovém díle před kolaudací a poté v rámci zkušebního provozu nově postaveného úseku pozemní komunikace.
Vláda schválila proinvestiční rozpočet na dopravní stavby, celkem má být v SFDI 127,6 miliardy korun
23.2.2022
Na stavby nových kilometrů dálnic, obchvatů měst a modernizaci železničních tratí má mít Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) celkem 127,6 miliardy korun. Z toho je pro letošní rok k dispozici z evropských zdrojů 46 miliard. Návrh rozpočtu SFDI schválila vláda, k projednání putuje do Poslanecké sněmovny.
Z celkového rozpočtu 127,6 miliardy korun má mít Ředitelství silnic a dálnic na budování dálniční sítě, stavby silnic I. třídy a údržbu celkem 59,1 miliardy korun. Správa železnic bude mít podle návrhu k dispozici 53,4 miliardy korun na modernizaci železničních tratí, opravu nádraží či budov, budování zabezpečení ETCS nebo na bezpečnější železniční přejezdy.
Pro Ředitelství vodných cest se počítá s rozpočtem 1,6 miliardy. V rozpočtu SFDI jsou také na financování silnic II. a III. tříd v samostatné působnosti krajů vyhrazeny celkem čtyři miliardy korun ročně.
Téměř padesát miliard z EU
Důležitou roli v oblasti podpory výstavby transevropských dopravních sítí pak hraje takzvaný Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility - CEF). Ten má odlišná implementační pravidla a strukturu oproti podpoře poskytované v rámci OPD. Prostředky jsou poskytovány na jednotlivé projekty přímo Evropskou komisí.
SFDI dále počítá ve svém rozpočtu se zapojením finančních prostředků v rámci Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility - RRF), a to ve výši 11 miliard korun a další téměř dvě miliardy korun v roce 2023.
Zdroj:https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Vlada-schvalila-proinvesticni-rozpocet-na-dopravni?returl=/Media/Media-a-tiskove-zpravy